دومین دوره تمرینات ورزشی در کودکان استتنائی با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و در محل این دانشگاه با رضایت هر چه تمام شرکت کنندگان این دوره به کار خود پایان داد.

 

در این دوره که از 12 لغایت 15 تیر ماه سال 1397 به مدت چهار روز به شکل تئوری و عملی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اجرا شد اساتید بزرگ رشته توانبخشی، روانشاسی و علوم ورزشی از جمله دکتر محمد کمالی پدر توانبخشی نوین ایران و معاون توانبخشی اسبق سازمان بهزیستی کشور، دکتر اصغر دادخواه رئیس المپیک ویژه ایران و معاون توانبخشی اسبق سازمان بهزیستی کشور، دکتر حسن دانشمندی استاد دانشگاه گیلان و رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دکتر علی کاشی استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و دبیر کل المپیک ویژه ایران، دکتر عبدالله قاسمی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر مژگان معمار مقدم استادیار دانشگاه مازندران و دکتر غلامرضا شهبازی متخصص طب اطفال و پزشک تیم ملی المپیک ویژه ایران مدرسین این دوره بودند.

 

آشنایی با کم‌توانی و توانبخشی، توانبخشی ورزشی و معرفی سازمان‌های ورزشی کودکان استثنایی، آشنایی با اصول اولیه آزمون و تجویز فعالیت بدنی، مشکلات شایع در افراد دارای کم‌توانی ذهنی، کمک‌های اولیه و ملاحظات پزشکی برای تمرین در افراد دارای کم‌توانی ذهنی، تمرینات ادراکی حرکتی و بازی‌های اثربخش در کودکان استثنایی، برنامه‌ریزی تمرین تخصصی در افراد با کم توانی ذهنی، توانبخشی ورزشی و اصول طراحی تمرین در افراد دارای سندرم داون و اصول و مبانی طراحی برنامه تمرینی برای افراد دارای اختلالات رشدی، اصول و مبانی طراحی برنامه تمرینی برای افراد دارای اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اصول و مبانی طراحی برنامه تمرینی برای افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، بازی‌های رایج در افراد دارای کم‌توان ذهنی (عملی)، تمرینات تخصصی در توانبخشی ورزشی (عملی)، اصول اولیه تمرین و رقابت در افراد کم‌توان (عملی) نیز از دیگر سرفصل‌های آموزشی مفیدی است که در دومین دوره ملی «تمرینات ورزشی در کودکان استثنایی» ارائه شد.

 

در این دوره سازمان‌هایی همچون المپیک ویژه ایران، فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، انجمن علمی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ایران، انجمن علمی آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی ایران، فدراسیون ورزش‌های همگانی، انجمن بازی‌ها و ورزش کودکان، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی مشارکت داشته و حامی علمی برگزاری دوره بودند.

 

از تفاوت های بارز این دوره با سایر دوره های آموزشی پژوهشگاه این بود که افراد شرکت کننده در دوره طی یک برنامه آموزشی ضمن یادگیری مباحث نظری کار با کودکان استثنائی، به صورت عملی نیز برنامه ریزی تمرین در افراد کم توان را یاد گرفتند و در هر دو دوره در انتهای برنامه عملا اقدام به برگزاری مسابقه و تمرین در ورزشکاران قهرمان دارای کم توانی ذهنی نموده اند. این دوره در بالاترین سطح کیفی ممکن و با ارائه خدماتی قابل تحسین با استاندارد آموزشی خوب و خدمات شایسته نام پژوهشگاه و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

 

یکی از اهداف اصلی این دوره درگیر نمودن افراد در بافت و فضای ارایه خدمت به افراد کم توان در جامعه بود که با توجه به همکاری المپیک ویژه با پژوهشگاه در برگزاری دوره، افراد الزام به کارورزی و ارایه تمرین در مراکز نمایندگی های المپیک ویژه شدند تا این اطمینان حاصل شود که بسترهای مناسب برای ارائه خدمات این عزیزان در جامعه مهیا می باشد.

 

در این دوره از هفتاد و چهار شرکت کننده، بیش از سی فرد دارای مدرک دکتری تخصصی و یا دانشجوی دکتری در رشته های روانشناسی، کودکان استثنایی، رفتارحرکتی،  آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و ....، مادران کودکان دارای کم توانی ذهنی و ورزشکاران المپیک ویژه حضور داشتند.